Een boek schrijven kost héél véél tijd. Over die mythe wil ik iets kwijt. Want de ondernemers zien er volgens mij ontzettend tegenop om een boek te schrijven. Ook al willen ze dat heel graag en zien ze er het nut van in.
Want zij willen niet op een zolderkamer zitten, zitten zwoegen en zweten. Om het schrijfproject uiteindelijk met een grote zwaai in een hoek te gooien. Waarna het nooit meer van de grond komt.
Ik denk dat heel veel ondernemers het wel willen, een boek schrijven, maar dat ze er gewoon geen tijd voor hebben. En dat ze het daarom voor zich uitschuiven. Voor hen is er goed nieuws. Want ik denk dat het niet nodig is, dat zwoegen. En dat je helemaal niet zoveel tijd nodig hebt.
Goed, tijdgebrek dus. Ondernemers die ik ken hebben heel vaak tijdgebrek. Soms zodanig, dat ze soms denken: had ik maar iets anders gekozen. Had ik maar een 9-tot-5baan. Zodat ik om vijf uur de deur dicht kon trekken en s’ avonds op kon laden. En niet de hele avond zorgen had over alle dingen die er in mijn bedrijf spelen.
Maar goed, je hebt die baan niet gekozen, want je vindt het veel te leuk. Er is iets dat jou drijft. Er zit iets in jou, een kracht, een verhaal. En daarom ben je ondernemer geworden. Maar de grap is, kijk, de meeste ondernemers práten liever over hun bedrijf dan dat ze erover schrijven. Want dat is gewoon niet hun core business. Dat is gewoon niet waar zij het beste in zijn.
Dus kun je wel praten en niet schrijven, dan heb je een probleem. Tenminste, als je dat boek wil schrijven wat je in je hebt. Waar je dus al heel lang mee loopt. Waar je misschien zelfs al een titel voor hebt. Je weet precies hoe het moet worden. Maar goed, dat komt er niet. Maar misschien is dat helemaal niet nodig dat zwoegen.
Misschien heb je helemaal niet zoveel tijd nodig. Spoiler alert, het is niet misschien. Het is echt zo. Want hoe zou het zijn als jij maar vier uur van je tijd hoefde spenderen aan het boek? Vier uur. Dat klinkt goed, hè? Dan weet je misschien, ja maar, in vier uur, dat kan nooit.
Maar ik zou je kunnen helpen. Stel nou dat je een aantal weken achter elkaar, telkens 30 minuten per sessie uittrekt voor een interview met mij. Jij vertelt je verhaal. Ik stel allerlei vragen over je bedrijf. En dan aan het einde van de rit heb je je eigen verhaal. Want ik maak er een verhaal van in goed Nederlands. Ik zorg dat het wordt vormgegeven. Ik zorg dat er een goede cover komt. Samen bedenken wij de titel. En geef ik je straks een hele stapel boeken aan het einde van de rit.
Denk je nou van, dat is misschien wel iets wat voor mij zou kunnen zijn. Want ik heb inderdaad geen tijd. En ik zou het heel graag makkelijk willen. Neem dan contact met me op, want ik kan je dan helpen. Plan een gesprek met me in. En dan vertel ik hoe het in elkaar steekt.